Open Monumentendag

Datum activiteit: 14-09-2019 om 10:00 tot 14-09-2019 16:00
Locatie: Kerk
Geplaatst door: Edwin Rakhorst namens Algemeen

Tijdens de Open Monumentendag zetten monumenten in Nederland hun deuren een dag (of weekend) open voor geïnteresseerden. Ook in Nijkerk zijn verschillende monumenten geopend, waaronder de Grote Kerk in Nijkerkerveen.

Nederlands Hervormde Kerk uit 1908, ontworpen door de Amersfoortse architect Pothoven. Het is een 1-beukige hallenkerk met zes traveeën. De toren boven de entree aan de noordgevel heeft een achthoekige spits met een vierkante basis en is met leien gedekt. De kerk is in metselwerk opgetrokken en is van sober siermetselwerk voorzien. De hoeksteunberen van de noordgevel zijn bekroond met pinakels. Het orgel stamt uit de 19e eeuw. De kerk is een gemeentelijk monument.

Op deze pagina staan alle monumenten vermeld die geopend zijn tijdens Nationale Monumentendag in de gemeente Nijkerk.