Over de gemeente

Ontstaan van de Hervormde Gemeente van Nijkerkerveen

Rond 1900 werd in Nijkerkerveen letterlijk (kerk)geschiedenis geschreven. Door 34 Veenders werd een brief opgesteld, gericht aan de kerkenraad van Nijkerk.

'Door zeer weinigen worden de Catechétiën in de stad bezocht en hoewel (wij) erkennen dat de Schuld daarvan hoofdzakelijk aan de Onverschilligheid van Ouders en aankomende Jongens en meisjes licht, zoo menen (wij) toch dat de gemeente daar tegenover geen Onverschillige of afwachtende houdig kan en mag aannemen. (...) Daar geld de mogelijkehid om ook meer Onverschilligen onder het net te krijgen als in het Veen het Evangelie verkondigd werd (..) Door één dag in de week te catecheeren en (als) de 3 (Nijkerkse) predikanten om de beurd eens per week een godsdienstoevening in het Veen hielden. (..)
Indien uwe eerwaarde vergadering een open oog en ontvangbaar hard voor hunne behoeften heeft (..) roepen zij ook uwe hulp in om (..) voor onze leeraar (..) bij slecht weder van een Rijtuig voor rekening der Kerk gebruik te mogen maken.'

Het dringend verzoek werd ingewilligd. Door de Nijkerkse predikanten werden in 1901 catechisaties verzorgd. Enkele jaren later wenste een vermogende Nijkerkse meester-timmerman, Aalbert van Dijkhuizen, het 'armoedige' Veen een kerk te schenken. In 1908 werd de fraai gebouwen kerk in gebruik genomen. En ook na 100 jaar is het verlangen niet gedoofd: Kerkdeuren staan zondag aan zondag opne om gehoor te geven aan het Evangelie in het Veen!

Uit: 100 jaar Hervormd in 't veen (2008)